Dušan Polanský
Zadumal jsem se, co v době silných omezení kvůli ataku SARS-CoV-2 dát z matematiky na papír, ono totiž tím, že žáci a studenti mají nedobrovolné prázdniny docela dost se snaží něčemu naučit či alespoň přiučit i na internetu. Pozoruji to i z toho, že u mých odborných článků z matematiky a fyziky dost narostla v těchto těžkých časech sledovanost. Nakonec jsem se schválně rozhodl pro docela neoblíbenou látku, pro nerovnosti. Pochopitelně chci se pokusit ukázat, že i nerovnosti mohou být zajímavé. Takže hurá na ně přes jeden typ hlavolamu!
Matematici si obecně docela potrpí na matematické hlavolamy, kterými trápí laiky, dokonce u toho někdy si i zamachrují. Nejsa matematik, tak si na hlavolamy nepotrpím a už vůbec nemachruji. Spíš se snažím laikovi coby křesťan něco srozumitelně vysvětlit, a hlavně ukázat, že obvykle za konkrétním hlavolamem je skryto obecnější řešení, kde konkrétní hlavolam figuruje jenom jako speciální případ.
Docela velikou skupinou takových hlavolamů jsou úlohy o nádobách. Obvykle jsou k dispozici tři nádoby, každá o jiném objeme. Ve výchozím stavu je v některé nádobě určité množství vody, a zadání po nás chce, abychom vzájemným přeléváním vody mezi nádobami se dopracovali k stavu, kdy ve dvou konkrétních nádobách bude požadované množství vody. Abych byl konkrétnější, na obrázku č. 1. (číslo obrázku zjistíte po najetí kurzoru myši na obrázek) je zadaný i vyřešený (dokonce dvěma způsoby) takový jeden hlavolam. Zadání je poměrně jednoduché.
Máme tři nádoby, první má objem 8 l, druhá 5 l a třetí 3 l. V první nádobě je na počátku 8 litrů vody, přeléváním vody se máme dopracovat k stavu, kdy v první a druhé nádobě bude po 4 litrech vody. Kdo nemusí vodu, ať si doplní svůj oblíbený nápoj. Ale pozor 8 l je docela dost!
Pokud máte chuť a náladu můžete si zkusit úlohu vyřešit sami, pokud nemáte, na obrázku č. 1 vidíte dvě možná řešení. V tabulce každý řádek odpovídá určitému stavu všech nádob po přelití vody z jedné nádoby do druhé v předchozím řádku, tedy kromě výchozího stavu. Ovšem přiznám se na rovinu, že jsem se k těmto řešením dopracoval grafickou cestou. Jak, to si za chvíli podrobně ukážeme.
Intuitivně tušíme, že podobných úloh jenom s jinými objemy nádob může být nepřeberné množství. Kupříkladu k dispozici máme nádoby o objemu 12 l, 7 l a 5 l, první je plná, v konečném stavu má být v první a druhé nádobě po 6 litrech vody nebo další zadání: k dispozici máme nádoby o objemu 10 l, 7 l a 3 l, první je opět plná, a v konečném stavu má být v první a druhé nádobě po 5 litrech vody. Všimněme si, že u tohoto typu úloh jde o to, rozlít obsah vody v největší nádobě, která je plná, do dvou největších nádob tak, aby v každé byla polovina vody z největší nádoby. V knihách o matematických hlavolamech lze nalézt různé obměny těchto úloh. Kupříkladu, že v největší nádoba není plná, je tam pouze určité množství vody. Někdy se nepracuje s tekutinou, ale s váhovým množstvím nějaké látky např. v gramech. My v tomto povídání zůstaneme u typu úloh, jakou vidíme na obrázku č. 1. Ukážeme si, jak lze tento typ úlohy řešit graficky s využitím nerovností.
Pokud jde o požadované znalosti vystačíme se zcela elementární znalostí nerovností a analytické geometrie (stačí umět nakreslit z analytického zadání přímky obraz přímky v rovině x, y), tedy maximálně na úrovni prvního ročníku jakékoliv střední školy s maturitou.
Na obrázku č. 2 vidíme textové zadání úlohy převedeno do podoby soustavy nerovnic. Dobře si zafixujeme základní označení, viz bod č. 1: x je počet litrů v 8 l nádobě, y v 5 l, a počet litrů v třetí, nejmenší nádobě pak bude 8 – x – y litrů vody. Kupříkladu, když (3,5) chápeme jako uspořádanou dvojici, znamená to, že v 8 l nádobě jsou 3 litry vody, a v nádobě o objemu 5 l je 5 litrů vody, třetí nádoba je prázná, jelikož 8 - 3 - 5 = 0. S využitím tohoto označení jsou v bodě č. 2 formulovány 3 nerovnice, které v jiné podobě definují omezení na možné množství vody ve všech třech nádobách. Třetí nerovnost 0 ≤ 8 – x – y ≤ 3 upravíme do podoby 5 ≤ x + y ≤ 8. Tato nerovnost představuje dvě nerovnosti: 5 ≤ x + y a x + y ≤ 8. Tedy celkem máme čtyři nerovnosti, viz bod č. 3. Pokud vyjádříme tyto nerovnosti v grafické podobě dostaneme rovnoběžník ABCD, který vymezuje prostor řešení.
Ovšem ještě nejsme na konci. Teď si musíme ujasnit, jak máme postupovat při hledání řešení našeho hlavolamu. Nejprve si překreslíme náš rovnoběžník ABCD do podoby na obrázku č. 3, viz bod č. 1. Tečky jsou nahrazeny sítí protínajících se bodů v místě celočíselných souřadnic x a y. Zatím si nevšímejte nic z dalších popisů, k těm, ale i k dalším závěrům, se teprve dostaneme analýzou problému.
To, k čemu se analýzou postupně dopracujeme, si budeme vzestupně číslovat. U každého bodu pozorně sledujte obrázek pod bodem č. 1.
Na základě této analýzy můžeme definovat pravidla pro grafické řešení naší úlohy. Spojit bod V(8,0) s bodem M(4,4) lomenou čárou, jejíž vrcholy leží na obvodě rovnoběžníku ABCD, přičemž každý úsek této lomené čáry je rovnoběžný se souřadnými osami nebo s úsečkou BC. Přitom musíme dodržet pravidlo, že pokud úsek lomené čáry je podmnožinou obvodu ABCD, pak konec úseku musí obsahovat alespoň jeden vrchol rovnoběžníku ABCD. Dále pro počáteční a koncový bod každé úsečky znázorňující přechod z jednoho stavu do druhého platí omezení uvedené v bodě č. 7.
Na obrázku č. 3, bod č. 2 a č. 3. vidíte dvě geometrická řešení úlohy. Jejich přepis do tabulkové podoby byl již uveden je na obrázku č. 1.
Řešení nerovností nepatří k oblíbeným příkladům z matematiky, já je také nikdy neměl v lásce, ale myslím si, že někdy trochu přehnaně. Jenom to chce zvolit názorné příklady, kupříkladu jako je naše úloha o nádobách. Koneckonců čistě formální řešení čehokoliv bez konkrétního obsahu žáky a studenty od matematiky určitě více odstrašuje, než je k ní přitahuje. A vyhrožovat povinnou maturitou z matematiky to je už zcela o ničem.
V Brně 11. dubna 2020.