Jak si napsat přehledový tahák

Dušan Polanský

Asi každý, kdo někdy žákoval či studoval, si nějaký ten tahák napsal. Popravdě ono člověku ani nic jiného nezbylo, neboť žádný člověk nemá hlavu jako sud. Problém je, že učitelé si myslí, že tomu tak jest, přitom i oni trpí stejnou vadou. Nemluvě o tom, že zatím jsem nepotkal učitele, který by si byl plně vědom toho, že žák či student musí paralelně zvládat více předmětů, než právě ten jeden či dva jeho. Možná že přeháním, ale moje zkušenost již taková je.

Takže taháky jsem si psával i já, hlava dubová. Nejprve takové ty primitivní, kde jsou samé výsledné vzorečky, kterým do hloubky ani nerozumíte, či nějaké názvy, které si ne a ne vtlouct do hlavy. Později již inteligentnější, z nichž se dalo přímo učit, respektive si rychle zopakovat učivo na zkoušku nebo jen tak pro potěšení. Napsal jsem jich cca asi 90. Budete se možná divit, ale většinu z nich jsem napsal až v době, když jsem již měl po studiích. Proč? Důvod byl prostý, pokud jsem si něco jen tak ze zájmu nastudoval, ovšem v praxi jsem to nepoužíval, tak se mi to ve velmi krátké době z hlavy spolehlivě a nevratně vykouřilo. A tak jsem si v cca čtyřiceti letech začal psát přehledové taháky. Přehledový tahák je tahák, z něhož si látku rychle osvěžíte. Taháky byly hlavně z matematiky, fyziky, elektrotechniky a teorie počítačů (hlavně automaty a některé těžší věty z teorie algoritmů). Dnes již nemám ani jeden. Důvod je prostý. V jedné slabé chvíli jsem se u piva před jedním dálkařem, studentem elektronických počítačů, pochválil, že něco takového mám, a protože milý dálkař se připravoval na státnici, tak je ode mne, pod přísahou, že je do tehdy a tehdy vrátí na moji adresu, vyškemral. Moje hloupost je, že lidem až příliš věřím, což se nemá. Chlápek taháky na moji adresu nevrátil a slehla se po něm zem. Pokud zemřel, snad mu poslouží na onom světě pro rychlé opáčko nebeské či pekelné látky, ale protože slib nedodržel, přeji mu druhou variantu. V každém případě je to škoda, neboť samotné napsání inteligentního přehledového taháku vám nějaký čas zabere, nemluvě o tom, že jej nenapíšete bez toho, aniž byste předtím látku dobře zvládnul, což zabere dost času.

Možná vás při mé lamentaci nad rozlitým mlíkem napadne otázka, zda mi vůbec k něčemu ty moje taháky byly? K praktickému použití nikdy, k tomu ani nebyly moc určeny. Byly napsány jen tak pro radost, a také jen tak pro radost jsem si některý občas pročetl. Podobně jako teď v zimě, když jen tak pro radost vyrazím občas na zahrádku, abych na stromy zavěsil krmení pro ptáčky. A pak trpělivě čekám, kdy první sýkorka nebo drzý kosák krmnou koulí spatří a začnou si ji spokojeně oďobávat. No a pak šlapu spokojeně zase 4 km opačným směrem. Za odměnu si v bufáči Dřevák vypiju venku na stojáka pivo parádně chlazené, přímo čerstvým mrazivým vzduchem, a tím je moje radost dovršena.

Dumal jsem jaký přehledový tahák na ukázku napsat. Nakonec jsem se rozhodl pro látku zcela běžnou, vyloženě všední, známou všem středoškolákům z prvního ročníku matematiky: mocniny a odmocniny (zůstaneme v reálném oboru; v komplexním by to bylo daleko zajímavější, ale náročnější). Nemluvě o tom, že na internetu lze najít hromady materiálů k této problematice. Takže proč takové rozhodnutí? Důvod je prostý, chtěl jsem dát co největšímu počtu zájemců možnost porovnat si jejich styl psaní taháku či přehledu látky se stylem mým. Říkám si, že možná se na takovém porovnání něčemu ode mne přiučí, pokud ne, tak jsou na tom lépe než já, a tím jsou v pohodě. Je ale možné, že si doteď nic takového sami nepsali a moje malá ukázka je k tomu inspiruje. Pokud se tak stane alespoň v jednom případě, nebyl čas věnovaný napsání tohoto střípku zbytečný.

Něco k vlastnímu příkladu, na němž snad vypozorujete můj styl psaní přehledového taháku. Vždy vycházím z něčeho, co je mi jasné a co považuji za základ, je to jakýsi můj vlastní axiom. Postupně jej rozvíjím a přidávám další detaily. Tam, kde to považuji za vhodné, vložím jednoduchý příklad. Je to docela náročné na psaní, člověk se občas nevyhne tomu, že musí již rozpracovaný tahák vztekle roztrhat a začít znova. Tuhle techniku psaní si nejlépe vyzkoušíte na dobře zvládnuté látce.

Přehledový tahák k mocninám a odmocninám vidíte na dvou obrázcích. Vše je napsáno moji rukou, nedovedu si představit psaní přehledového letáku na počítači. Už jenom proto, že hodně času bych musel věnovat technice psaní, formálním úpravám, čímž by se zcela vytratilo kouzlu přímého kontaktu s pisátkem a papírem. Pochopitelně to platí jenom potud, pokud nehodláte takové přehledové taháky vydat knižně. Přehledový tahák je vlastně malé literární dílko, které má jeho tvůrce přesvědčit, že látka, kterou se má naučit, není až tak otravná, jak si zpočátku myslel a že mu pomáhá postupně překonávat případný odpor k dotyčnému předmětu. A možná, že napsání několika takových přehledových taháků z neoblíbeného předmětu, nakonec v tvůrci probudí vážný zájem o předmět. Ne nadarmo se říká, že daleko důležitější než něco žáka či studenta naučit, je v něm probudit zájem o přednášenou látku. K tomu musí učitel mít daný obor zvládnutý do pěkné hloubky, aby mohl o něm srozumitelně, poutavě a vášnivě vykládat. Vlastně nějak tak literárně, jak o tom vypraví vlastní rukou napsané přehledové taháky.

V Brně 4. února 2013.

Domů | Prolog 2001: Vesmírná odysea | Nejen básně v próze | Střípky