Krása filatelie - firemní celistvosti

Dušan Polanský

S filatelii jsem začal podobně jako většina fialatelistů v mládí, to mi mohlo být deset let. Tam, kde jsem v té době žil, široko daleko nebyl nejenže žádný filatelista, ale ani jeden obchod, natož pošta. V šestnácti jsem toho nechal, třebaže již jsem žil jinde a tam již nějaký ten filatelista byl. Elán sice byl, ale nebyly peníze. Sice nebyly ani později, protože po založení rodiny jsme dlouho žili jenom z jednoho platu, ale na filatelii jsem občas pomyslel. K filatelii jsem se vrátil až po zlepšení finanční situace v rodině v roce 2000, to mi již bylo 48 let. Nepatřím k zuřivému jádru filatelistů, filatelii beru jako příjemné zpestření volného času a jako koníčka náročnějšího na odborné znalosti a na znalost filatelistického trhu.

Většina laiků si pod filatelii představuje sbírání známek, ale často tomu tak není. Hodně filatelistů sbírá také celistvosti a celiny. Celistvosti, stručně řečeno, jsou obálky a různé lístky, které doručila pošta a jsou vyfrankovány pouze známkami nebo otiskem frankovacího stroje. Celistvostí je ale např. i ústřižek poštovní poukázky s vylepenými známkami. Celiny mají alespoň část frankatury vytištěnou, každý z nás zná koresponďák, tak to je typická celina.

Ovšem filatelisty nezajímá pouze tohle základní rozdělení, velikou pozornost věnují i problematice poštovních sazeb. A protože inflace je trvalá bez ohledu na režimy, tak sazby se mění. Období, kdy se sazby nemění, nazýváme tarifní období, kupříkladu za první republiky jich bylo šest, za protektorátu tři. Základní (úmyslně vypouštím speciality) dělení poštovních zásilek s ohledem na poštovní sazby je dělení na dopisnice (např. firemní lístek, pohlednice, koresponďák) a psaní (např. klasický dopis zalepený v obálce). To vše se mohlo poslat doporučeně (Recomando) nebo spěšně (Expres). U spěšného doporučení se u nás poměrně dlouho rozlišoval užší a širší okruh.

Veškerý filatelistický materiál by se měl teoreticky oceňovat podle katalogů, ovšem v těch jsou hlavně celistvosti téměř vždy výrazně podhodnoceny, známky pro změnu ve většině případu zase nadhodnoceny. Logiku to má jasnou. Katalogy vydávají především obchodníci, a ti chtějí draho prodat materiál, který mají na skladech, a levně nakoupit to, co na trhu schází. Ve výsledku ale ceny tvoří trh. V tržní ceně je zohledněn především aspekt filatelistický, ale významnou roli hraje i zajímavost obsahu a grafická dekorativnost.

Osobně sbírám firemní celistvosti zajímavé především grafickým provedením. Trochu filatelisticky nezvyklé, ale zase proč ne. Filatelie je zajímavá právě tím, že umožňuje bohatou a pestrou specializaci. Každý si může vybrat dle svých zájmů a finančních možností.

Původně jsem na ukázku naskenoval jenom několik graficky zajímavých firemních celistvostí. Několik čtenářů mi napsalo, že je to docela zajímavé, zda bych v přidávání graficky zajímavých celistvostí nepokračoval. Tak pokračuji. Postupně obrázky přidávám. Většina zobrazených celistvostí (celiny jsou zatím pouze tři) není nijak extra vzácná po stránce finanční. Jejich zajímavost je pro mne ve většině případů především v kráse grafického návrhu. Sehnat firemní celistvosti hezké po stránce grafické není zase až tak jednoduché. Většina firemních celistvostí byla a vlastně i je po stránce grafické průměrné kvality. V minulé bezpočítačové době je to jakž takž omluvitelné, celý návrh i sazba se dělaly ručně a rovněž tiskařské stroje nebyly tak dokonalé jako dnes. Pokud se vám dostanou do ruk současné firemní obálky či lístky, posuďte sami, porovnáním s tím, co vám nabízím na těchto stránkách, zda počítačové grafické programy v oblasti grafického návrhu obálek či korespondenčních lístků znamenaly opravdu takovou revoluci, jak si někteří fandové počítačového návrhu a tisku myslí.

Při výběru materiálu se snažím dokumentovat pestrost grafických a textových řešení. Ke každému obrázku je přiložen krátký komentář upozorňující na konkrétní detail grafického či textového návrhu nebo jinou zajímavost; většinou v dobrém, ale nejednou pro poučení i v nedobrém. Pochopitelně je to jen a jen můj pohled.

Většina materiálů pochází z československého zeměpisného prostoru, na ten jsem totiž zaměřen. Materiály odjinud jsou zde především kvůli porovnání úrovně "naší" a "cizí" firemní obálkové či lístkové grafiky.

Elegantní dvojnásobné použití silné linky. Přirozené a příjemné rozložení všech prvků na obálce.

Výborná práce s jednou barvou. Jenom škoda, že adresní rámeček je příliš tlustý, dominuje, čímž přitahuje zrak více než název výrobku a firmy.

Opět pěkná práce s jednou barvou. Psané a technické písmo se trochu mlátí.
V logu stačilo ponechat písmeno Z.

Celkový dojem je příjemný. Dvojitá linka pod názvem obce nebo města byla v té době docela obvyklá. Ulice se psala pod názvem obce.

Avantgardní návrh. Skvěla práce s horizontálními liniemi. Vertikála přirozeně dělí prostor. Málem grafická lahůdka, jen text Blansko se mi nezdá na správné pozici, měl by končit u písmena T v CHARVÁT. Ale mohu se mýlit.

Pěkné rozložení všech prvků. Podtrhující linka nahoře je zbytečné složitá.

Krása téhle celistvosti je kromě hezkého firemního nápisu dotvořena vzorným nalepením známek a R-nálepky.

U tohoto návrhu autor myslel i na dostatečné místo pro známky.

Skvělá ukázka práce s jednou barvou a jejím odstínem na obou stranách lístku. Ten je z tvrdého, tenkého kvalitního kartonu, který se příjemně drží v rukách.

Dokonalý soulad s přední stranou. Text svědčí o neformální úctě k zákazníkovi.

Střídmý s přitom elegantní funkcionalismus na obálce.

Všechna rozdílná písmena názvu firmy TUSCULUM v zajímavém logu.

Hezké použití dvou fontů a třech velikostí písma.

Elegantní písemné logo firmy. Škoda trochu okázalého písma u majitele firmy.
Jinak celá obálka působí příjemným dojmem.

Zde je hned jasné zaměření obchodu.

Graficky působivé, ale ty kleště a cosi malého jsou tam zbytečně navíc.

Elegance v modři pruské.

Postsecesní návrh. Trochu mi vadí malé písmo v obdélníku pod bubnem.

A ještě jeden postsecesní návrh z doby Rakouska-Uherska.

Soukromá celina s natištěnými známkami. Ukázka psaného textu.

Ukázka rumunské obálkové grafiky. Zbytečně hodně typů a velikostí písma.

Graficky to ujde, navíc filatelisticky zajímavý stát.

Pokud vás firemní celistvosti zaujali, zde je pokračování.

Jelikož pokračování je hodně, již 37, zde je skok na konec seriálu.

Domů | Prolog 2001: Vesmírná odysea | Nejen básně v próze | Články