Krása filatelie - firemní celistvosti

Dušan Polanský

S filatelii jsem začal podobně jako většina fialatelistů v mládí. Mohlo mi být deset let. V šestnácti jsem toho nechal. Elán sice byl, ale nebyly peníze. Sice nebyly ani později, protože po založení rodiny jsme dlouho žili jenom z jednoho platu, ale na filatelii jsem občas pomyslel. K filatelii jsem se vrátil až po zlepšení finanční situace v rodině v roce 2000, to mi již bylo 48 let. Nepatřím k zuřivému jádru filatelistů, filatelii beru jako příjemné zpestření volného času a jako koníčka náročnějšího na znalosti.

Většina laiků si pod filatelii představuje sbírání známek, ale často tomu tak není. Hodně filatelistů sbírá také celistvosti a celiny. Celistvosti, stručně řečeno, jsou obálky a různé lístky, které doručila pošta a jsou vyfrankovány pouze známkami nebo otiskem frankovacího stroje. Celiny mají alespoň část frankatury vytištěnou, každý z nás zná dopisnici neboli koresponďák, tak to je typická celina. Celiny a celistvosti se oceňují spíš individuálně než podle katalogů, v těch jsou totiž téměř vždy výrazně podhodnoceny. Jak také ne, když katalogy vydávají především obchodníci, a ti chtějí levně nakoupit a draho prodat. V tržní ceně je především zohledněn aspekt filatelistický, ale významnou roli hraje i zajímavost obsahu a grafická dekorativnost. Osobně sbírám firemní celistvosti zajímavé především grafickým provedením. Trochu filatelisticky nezvyklé, ale zase proč ne. Filatelie je zajímavá právě tím, že umožňuje bohatou a pestrou specializaci. Každý si může vybrat dle svých zájmů a finančních možností.

Původně jsem na ukázku naskenoval jenom několik firemních celistvostí. Několik čtenářů mi časem napsalo, že je to docela zajímavé, zda bych v přidávání graficky zajímavých celistvostí nepokračoval. Tak pokračuji. Postupně obrázky přidávám. Většina zobrazených celistvostí (celiny jsou zatím pouze dvě) není nijak extra vzácná po stránce finanční. Jejich zajímavost je pro mne ve většině případů především v kráse grafického návrhu. Sehnat firemní celistvosti hezké po stránce grafické, nemusí být zase až tak jednoduché. Většina firemní korespodence byla v minulosti po stránce grafické průměrné kvality. V minulé bezpočítačové době je to jakž takž omluvitelné, celý návrh i sazba se dělaly ručně a rovněž dnešní tiskařské stroje jsou dokonalejší. Pokud se vám dostanou do ruk současné firemní obálky či lístky, posuďte sami, porovnáním s tím, co vám nabízím na těchto stránkách, zda počítačové grafické programy v oblasti grafického návrhu obálek či korespondenčních lístků znamenaly opravdu takovou revoluci, jak si někteří fandové počítačového návrhu a tisku myslí. Při výběru materiálu se snažím dokumentovat pestrost grafických a textových řešení. Ke každému obrázku je přiložen krátký komentář upozorňující na konkrétní detail grafického či textového návrhu nebo jinou zajímavost; většinou v dobrém, ale stane se, že pro poučení, i v nedobrém. Pochopitelně je to jen a jen můj pohled. Většina materiálů pochází z československého zeměpisného prostoru. Materiály odjinud jsou zde především kvůli porovnání úrovně "naší" a "cizí" firemní obálkové či lístkové grafiky.

Elegantní dvojnásobné použití silné linky. Přirozené a příjemné rozložení všech prvků na obálce.

Výborná práce s jednou barvou. Jenom škoda, že adresní rámeček je příliš tlustý, dost dominuje. Přitahuje zrak více než název výrobku a firmy.

Opět pěkná práce s jednou barvou. Psané a technické písmo se trochu mlátí.
V logu stačilo ponechat písmeno Z.

Příjemný celkový dojem. Dvojitá linka pod názvem obce nebo města byla v té době zvykem. Ulice se psala pod názvem obce.

Avantgardní návrh. Skvěla práce s horizontálními liniemi. Vertikála přirozeně dělí prostor. Málem grafická lahůdka, jen text Blansko se mi nezdá na správné pozici, měl by končit u písmena T v CHARVÁT. Ale mohu se mýlit.

Pěkné rozložení všech prvků. Podtrhující linka nahoře je zbytečné složitá.

Krása téhle celistvosti je kromě hezkého firemního nápisu dotvořena vzorným nalepením známek a R-nálepky.

U tohoto návrhu autor myslel i na dostatečné místo pro známky.

Skvělá ukázka práce s jednou barvou a jejím odstínem na obou stranách lístku. Ten je z tvrdého, tenkého kvalitního kartonu, který se příjemně drží v rukách.

Dokonalý soulad s přední stranou. Text svědčí o neformální úctě k zákazníkovi.

Střídmý s přitom elegantní funkcionalismus na obálce.

Všechna rozdílná písmena názvu firmy TUSCULUM v zajímavém logu.

Hezké použití dvou fontů a třech velikostí písma.

Elegantní písemné logo firmy. Škoda trochu okázalého písma u majitele firmy.
Jinak celá obálka působí příjemným dojmem.

Zde je hned jasné zaměření obchodu.

Graficky působivé, ale ty kleště a cosi malého jsou tam zbytečně navíc.

Elegance v modři pruské.

Postsecesní návrh. Trochu mi vadí malé písmo v obdélníku pod bubnem.

A ještě jeden postsecesní návrh z doby Rakouska-Uherska.

Soukromá celina s natištěnými známkami. Ukázka psaného textu.

Ukázka rumunské obálkové grafiky. Zbytečně hodně typů a velikostí písma.

Docela to jde, navíc filatelisticky zajímavý stát.

Pokud vás firemní celistvosti zaujali, zde je pokračování.

Jelikož pokračování je hodně, již 20, zde je skok na konec seriálu.

Domů | Prolog 2001: Vesmírná odysea | Nejen básně v próze | Články