Krása filatelie - firemní celistvosti

Dušan Polanský

S filatelii jsem začal podobně jako většina fialatelistů v mládí. Mohlo mi být deset let. V šestnácti jsem toho nechal. Elán sice byl, ale nebyly peníze. Sice nebyly ani později, protože po založení rodiny jsme dlouho žili jenom z jednoho platu, ale na filatelii jsem občas pomyslel. K filatelii jsem se vrátil až po zlepšení finanční situace v rodině v roce 2000, to mi již bylo 48 let. Nepatřím k zuřivému jádru filatelistů, filatelii beru jako příjemné zpestření volného času a jako koníčka náročnějšího na znalosti.

Většina laiků si pod filatelii představuje sbírání známek, ale často tomu tak není. Hodně filatelistů sbírá také celistvosti a celiny. Celistvosti, stručně řečeno, jsou obálky a různé lístky, které doručila pošta a jsou vyfrankovány pouze známkami nebo otiskem frankovacího stroje. Celiny mají alespoň část frankatury vytištěnou, každý z nás zná dopisnici neboli koresponďák, tak to je typická celina. Celiny a celistvosti se oceňují spíš individuálně než podle katalogů, v těch jsou totiž téměř vždy výrazně podhodnoceny. Jak také ne, když katalogy vydávají především obchodníci, a ti chtějí levně nakoupit a draho prodat. V tržní ceně je především zohledněn aspekt filatelistický, ale významnou roli hraje i zajímavost obsahu a grafická dekorativnost. Osobně sbírám firemní celistvosti zajímavé především grafickým provedením. Trochu filatelisticky nezvyklé, ale zase proč ne. Filatelie je zajímavá právě tím, že umožňuje bohatou a pestrou specializaci. Každý si může vybrat dle svých zájmů a finančních možností.

Původně jsem na ukázku naskenoval jenom několik firemních celistvostí. Několik čtenářů mi časem napsalo, že je to docela zajímavé, zda bych v přidávání graficky zajímavých celistvostí nepokračoval. Tak pokračuji. Postupně obrázky přidávám. Většina zobrazených celistvostí není nijak vzácná po stránce finanční. Jejich zajímavost je pro mne ve většině případů v kráse grafického návrhu. Sehnat firemní celistvosti hezké po stránce grafické, nemusí být zase až tak jednoduché. Většina firemní korespodence byla v minulosti po stránce grafické průměrné kvality. V minulé bezpočítačové době je to jakž takž omluvitelné, celý návrh i sazba se dělaly ručně a rovněž dnešní tiskařské stroje jsou dokonalejší. Pokud se vám dostanou do ruk současné firemní obálky či lístky, posuďte sami, porovnáním s tím, co vám nabízím na těchto stránkách, zda počítačové grafické programy v oblasti grafického návrhu obálek či korespondenčních lístků znamenaly opravdu takovou revoluci, jak si někteří fandové počítačového návrhu a tisku myslí. Při výběru materiálu se snažím dokumentovat pestrost grafických a textových řešení. Ke každé celistvostí jsem přiložil krátký komentář upozorňující na konkrétní detail grafického či textového návrhu nebo jinou zajímavost; většinou v dobrém, ale někdy i v nedobrém. Pochopitelně je to jen a jen můj pohled. Většina materiálů pochází z československého zeměpisného prostoru. Materiály z jiného prostoru, jsou zde hlavně kvůli porovnání úrovně "naší" a "cizí" firemní grafiky na celistvostech.

Elegantní dvojnásobné použití silné linky. Přirozené a příjemné rozložení všech prvků na obálce.

Výborná práce s jednou barvou. Jenom škoda, že adresní rámeček je příliš tlustý, dost dominuje. Přitahuje zrak více než název výrobku a firmy.

Opět pěkná práce s jednou barvou. Psané a technické písmo se trochu mlátí.
V logu stačilo ponechat písmeno Z.

Příjemný celkový dojem. Dvojitá linka pod názvem obce nebo města byla v té době zvykem. Ulice se psala pod názvem obce.

Avantgardní návrh. Skvěla práce s horizontálními liniemi. Vertikála přirozeně dělí prostor. Málem grafická lahůdka, jen text Blansko se mi nezdá na správné pozici, měl by končit u písmena T v CHARVÁT. Ale mohu se mýlit.

Pěkné rozložení všech prvků. Podtrhující linka nahoře je zbytečné složitá.

Krása téhle celistvosti je kromě hezkého firemního nápisu dotvořena vzorným nalepením známek a R-nálepky.

U tohoto návrhu autor myslel i na dostatečné místo pro známky.

Skvělá ukázka práce s jednou barvou a jejím odstínem na obou stranách lístku. Ten je z tvrdého, tenkého kvalitního kartonu, který se příjemně drží v rukách.

Dokonalý soulad s přední stranou. Text svědčí o neformální úctě k zákazníkovi.

Střídmý s přitom elegantní funkcionalismus na obálce.

Všechna rozdílná písmena názvu firmy TUSCULUM v zajímavém logu.

Hezké použití dvou fontů a třech velikostí písma.

Elegantní písemné logo firmy. Škoda trochu okázalého písma u majitele firmy.
Jinak celá obálka působí příjemným dojmem.

Zde je hned jasné zaměření obchodu.

Graficky působivé, ale ty kleště a cosi malého jsou tam zbytečně navíc.

Elegance v modři pruské.

Postsecesní návrh. Trochu mi vadí malé písmo v obdélníku pod bubnem.

A ještě jeden postsecesní návrh z doby Rakouska-Uherska.

Soukromá celina s natištěnými známkami. Ukázka psaného textu.

Ukázka rumunské obálkové grafiky. Zbytečně hodně typů a velikostí písma.

Docela to jde, navíc filatelisticky zajímavý stát.

Pokud vás firemní celistvosti zaujali, zde je pokračování.

Jelikož už je pokračování hodně, zde je skok na konec seriálu.

Domů | Prolog 2001: Vesmírná odysea | Nejen básně v próze | Články